lørdag 1. november 2008

Var på bytur m hverdagslydighetskurset igår, 8 som kom, de to siste fikk ikke blitt m pga et møte. men atte...bytur i Sarpsborg kl 19.15, er nesten like spennende som å være på tivoli når det er stengt..ingen aktivitet....totalt dødt, nesten like ille som i Halden  (en gang klarte vi å legge byturen den 16.mai, da fikk de miljøtrening ja...tivoli, amcars som burna, masse folk og ett bygg ble revet) men man får være litt kreativ så kan det bli bra likevel :) og jeg vil nok tro at de alle ble meget slitne til kvelden og sov godt om natten :) Kjempeflinke var de alle hvertfall :)

Skulle vel egentlig ha byttet navn på bloggen, når jeg startet den så var det jo meningen at jeg skulle skrive litt om Kilah-trening og litt om hvordan det er å bo med og trene en Kooiker + alt annet surr i hverdagen min ;)))) men nå er det jo blitt slik at jeg trener Lita også, så da vil jeg jo klart skrive om henne også...men...pytt pytt...kan jo bare forandre litt på innholdsgreiene, vet ikke om det går an bytte navn, tror ikke det men....huff, sorry, nå delte jeg visst litt av alle disse svadatankene mine hehe beklager skal forsøke ikke gjenta det, bare en litt sånn dag.

ANYWAY...nå har jeg ett nytt prosjekt på gang, noe jeg skulle begynt på for lenge siden men siden det har vært til at jeg og gubben har trent hver vår hund, så har det bare liksom ikke blitt noe av...merkelige greier ;p jeg ønsker at Lita og Kilah skal gå fot begge to samtidig m meg, så nå har jeg, når vi trener på kjøkkenet om morgenen, startet helt på scratsj m fot øvelsen. Lita som da har inn på plass v å gå rundt, får jeg inn først, deretter Kilah som har direkte innsitt (uvant når jeg trener m Lita at hun går rundt da hehe) startet først m at de sitter og tar kontakt, ønsker at de får en skikkelig grundig innlæring i dette så lengre har vi ikke kommet, men tenker at jeg prøver å gå videre i morgen.

Vi har det igrunn kjempegøy på disse treningsøktene på morningen, jeg ler omtrent hele tiden og det er tydelig at begge har det like gøy som meg, de er overivrige og responderer mitt minste lille vink, og skjønner de ikke hva jeg mener (trenger ikke å ha vært et signal jeg har gitt dem bevisst, bare det å klø meg litt på nesa) kan utløse flere adferder :))) vurderer seriøst klikker på disse treningsøktene, prøve huske det i morgen ;) 

Trener alltid rett før mat, lager istand og setter matskålene på kjøkkenbordet (kan utnyttes senere v stevner om det skulle behøves ;)) og ja...selvfølgelig vet jeg at hundene jobber intenst også for å få maten raskest mulig, men gleden i deres øyne når vi trener, overbeviser meg om at de har det like gøy som meg ;))) 

Bytter på hvem av hundene jeg starter treningen m, men her får den på utsiden god trening i selvkontroll. Hunden som må vente sitter utenfor kjøkkendøra i sitt eller dekk, og ser oss andre trene og vente på sin tur. Var tøft for dem i starten men etter å ha vært konsekvent på kommandoen 100% og gitt de belønning jo lengre de satt rolig, så er vi nesten i mål m begge, den største utfordringen deres er når jeg kommer m mine gledesutbrudd i det hunden jeg trener gjør noe bra ;) så, nydelig trening for "ventehunden" og iom det er den biten jeg sliter mest m Lita (var jo også tjuvstarten på apport v brukskåringen som til slutt endte m at hun strøk den øvelsen) etter vær hund har blitt trent, avslutter vi m å trene begge samtidig, har ikke kun hatt "på plass" trening, men trener de samtidig i div andre øvelser også for å øke samspillet mellom oss alle tre, blir gjerne litt fristyle øvelser og ofte må de avslutte m å krype til matskåla si :)))

Og hvem sa at Rottweileren kunne være litt trege...hehe Lita har like stort tempo i øvelsene sine som Kilah, like giret og responderer nesten likt, ikke mye som skiller.

Idag fikk de jammen to økter også når jeg sto opp,. Etter første økt og de hadde fått mat, tok jeg meg en dusj, men jammen satt det to forventningsfulle jenter utenfor baderomsdøra når jeg var ferdig og viste m hele seg hva de ønsket....en treningsøkt til (eller kansje de var mer sultne...hehe) ihvertfall så trengte de ikke så lang tid å overtale meg, tenkte vi kunne jo trne litt mens jeg ventet på at kaffevannet skulle koke, så vi tok en kjapp en (;p) m begge samtidig og etter 4 øvelser (øvelser de vel og merke hadde trent litt på fra før) kokte vannet og jeg avsluttet mens vi var på topp alle 3 ;)))

Nydelig skogsvær idag....men da må vi reagere nuh, før det blir mørkt. 

Ha en nydelig helg videre :)

Ingen kommentarer: