mandag 29. september 2008

Jepp jepp, da var nok en "hundehelg" over, m ymse resultater....

Kilah skulle ta k-testen på lørdag, deretter skulle både Kilah og Lita ta nkks brukskåring.

Kilah var nr 2 ut i k-testen siden hun skulle ta kåringen litt senere.

Først tilgjengelighet, Kooikeren er nå litt skeptisk til fremmede, men hun tok kontakt og hilste, fikk 3 på den: Godtar kontakt m fremmede mennesker. Så var det passiv figurant, denne observerte ikke Kilah, så fikk 1: ingen synlig reaksjon. Så var det skrammelet, Kooikeren er jo lydfølsom så var ille spent her. Fikk 2: kontrollert unnamanøver. Men så var det avreagering, hun løp rett bort og snuste på skrammelet men hun klarte ikke helt å avreagere på den, det så vi når vi gikk forbi skrammelet og hun gikk så langt unne som hun kunne, her ble det 2: avreagerer først når fører tar nærkontakt. Bevegelig figurant..oj oj..dette var virkelig skummelt, det så veldig bra ut først, akkurat som på skrammelet, hun dro ut lina for å følge figuranten,  så var det bråstopp, der fikk hun 2: stans og/eller kontrollert avstandsøkning. Men her ville hun ikke avreagere, dette var altfor skummelt, her fikk hun 1: avreagerer ikke, greit nok selv om jeg hadde trodd hun skulle klare dette, men så feil kan man ta ;))) så kom det jeg var mest opptatt av og som jeg var mest spent på, skuddet!!! Kooikeren som da er lydfølsom, hadde jeg ikke så store håpet, men tenk, Kilah er 100% skuddfast!!!! Det var virkelig en herlig følelse, da åpner det for ferdselsprøve m.m, så at hun ikke besto k-testen, ser jeg ikke som noen nederlag, avreageringen kommer også m opplevelser og alder, så den kan vi ta pånytt, men lukke...hun er skuddfast og jeg svevde ned fra banen :)

Så var det kåringen....jadda... på fredag kveld fant vi ut at det var jeg som skulle gå m Lita da Kenneth hadde problemer m å få henne til å spore, hun var på feltsøk hun når Kenneth gikk m henne, mens hun sporet som en gud m meg, men hjelpes...kåringen er en lydighetsdel og en spordel og jeg hadde ikke trent m Lita på over ett år, gikk veldig bra når vi trente før det var hennes tur, da satt alt. Så var det vår tur....Først lineføring...men hei...hvor er jeg??? går helt i min egen verden og gjør mye rart, dommeren lurte på hva jeg egentlig drev m (meget hyggelige dommere, bare så det er sagt), oki, 5 på lineføring, skjerper meg til fri v fot og der se...der fikk vi 8 :) innkalling 9, fellesdekk 10, dekk fra holdt 9, fritt hopp over hinder 6 (her blir hun gjerne veldig ivrig og Kenneth har bedre kustus hehe men hva var det denne jenta strøk på? Jo, apportering!!! Av alle ting, for dette kan denne jenta ja. Men var helt og holdent min egen feil, Lita tyvstartet (så var det kustusen ;)) og dermed var jeg så sikker på at hun hadde strøket, var sikker på at jeg hadde lest det et sted...hmmm...så hun løp ut og hentet men siden jeg trodde hun hadde strøket så gadd jeg ikke komme m en dobbelkommando for at hun skulle levere riktig og Lita la seg ned og begynte å tygge på apporten, stryyyyyyyk!!! og kåringen ble ikke noe av nei :( men oppløftende var det når dommeren kom og sa at i Lita hadde vi et enormt potensiale, dette var ei tispe vi skulle være mektig stolt av, og det ER vi, så absolutt :)

Så skulle Kilah inn, fikk lært henne apport m apportbukk for tolv timer siden. Som dere kan lese i forrige innlegg så nektet hun jo å gripe apportbukken, jeg fikk henne til å gripe alt mulig annet, pinner og det som er, men ikke pokker om hun grep apportbukken, min feil, da jeg skulle lære inn avlevering hadde hun for det første en altfor stor a.b og jeg ble irritert når hun ikke kom på plass m den og for de som kjenner kooikeren så vet man at man MÅ være såååå blid og positiv under trening, ellers melder de seg ut, vel jeg var ikke så blid å positiv og kan skylde meg selv. Så da var det om å gjøre å få Kilah til forbinde a.b m noe positivt. Torsdag begynte jeg å leke m a.b selv, Kilah fikk kun se på mens jeg kastet den i lufta og sjonglerte og hadde det veldig "gøy" hehe etterhvert ble hun tent på a.b og jeg ertet henne m den, m en gang hun grep over fikk hun godbit, gjentok ett par ganger til og avsluttet. Fredag ny treningsøkt m a.b, startet m å belønne for at hun grep, men så krevde jeg litt mer, nå måtte hun også holde fast før hun fikk godbit, dette gikk helt greit, så tok jeg en bråsjans, hadde jo dårlig tid liksom, og kastet a.b, men nydelige Kilah løp og hentet den JIPPPPIIII, avsluttet m masse godbit og ros. Jeg trente ikke avlevering, nå gjaldt det at hun bare løp ut og hentet så fikk hun heller bare slippe den foran meg, ev ta seiersrunden først, bare hun fikk 5 så skulle jeg være fornøyd.

Lineføring 9, fri v fot 8, innkalling 9, dekk fra holdt 6, så var det apportering, hjelpes, lært inn for tolv timer siden, kastet ut apporten, hun sitter pent å venter, men surrete som jeg er sendte jeg henne ut før jeg fikk nikk fra dommeren, men Kilah løper ut, må lete litt da den er gjemt i gresset men jobber efektivt, finner a.b og kommer, og vet dere hva, hun forsøker faktisk å komme på plass :) men skev sitt og slipper så 5 (jeg strålende fornøyd jepp jepp) men når hun går lydigheten så hadde hun allerede strøket, men jeg ville fullføre, hun resite seg og kom til mamma under fellesdekken (her må vi trene mer ja) også til slutt hinderet, Kilah som aldri har hatt noe problem m hinderet gikk faktisk unna, så null her også.

Så konkluksjonen er: i lp kan alt skje hehe kansje vi nå har lært at å begynne å trene to dager før en prøve/stevne er IKKE lurt, men der har dere oss i ett nøtteskall, alt skal skje i siste liten. Har nesten ikke trent lydighet i sommer, kun utstilling og bruks, men vi kommer sterkere tilbake, bare vent ;))))

Ingen kommentarer: